Friday, February 3, 2017

CBSEPORTAL.COM - : (Download) CBSE Class-10 2016-17 Sample Paper And Marking Scheme (Japanese)

CBSEPORTAL.COM - : (Download) CBSE Class-10 2016-17 Sample Paper And Marking Scheme (Japanese)

Link to CBSE PORTAL : CBSE, ICSE, NIOS, JEE-MAIN, AIPMT Students Community

(Download) CBSE Class-10 2016-17 Sample Paper And Marking Scheme (Japanese)

Posted: 02 Feb 2017 04:09 AM PST

(Download) CBSE Class-10 2016-17 Sample Paper And Marking Scheme (Japanese)

Maximum Marks : 90

Time : 3 hours.

SYLLABUS : LESSON 14-25 みんなの日本語 – I, Kanji 61-110

The question paper is divided into four sections.

Section A : Reading comprehension 20 marks
Section B : Writing 20 marks
Section C : Grammar 25 marks
Section D : Script 25 marks

General instructions:

1. All questions are compulsory
2. You may attempt any section at a time
3. All questions of that particular section must be attempted in the correct order
4 Please write the essays in the genkoyoushi attached

SECTION – A

(READING COMPREHENSION)

Q1.どっかい (20)

A)Please read the passage given below and answer the following questions .

Rules at a sports club:
あおやまスポーツクラブ

1. まいあさ 6じから プールで およぐ ことが できます。 かようびは やすみです。

2. サウナ(sauna)が ありません。

3. げつようびから きんようびまで あさ 7じから シャワ ーを あびる ことが できます。
どようびと にちようび は 8じからです。

4. かようびと どようびに テニスを ならう ことが でき ます。

5. ジム(gym) を つかう ことも できます。

6. きっさてんが あります。
サンドイッチと のみものを うっています。

7. きっさてんで おべんとうを たべる ことが できません。

8. ちゅうしゃじょうが ありません。

もんだい(Questions):

1. いつ シャワーを あびる ことが できますか。
げつようびから きんようびまで あさ 7じから シャ ワーを あびる ことが できます。
どようびと にちよ うびは 8じからです。

2. いつ テニスを ならう ことが できますか。
かようびと どようびに テニスを ならう ことが で きます。

3. きっさてんに なにが ありますか。。
きっさてんで サンドイッチと のみものがあります。

4. まいあさ なんじから プールで およぐ ことが できますか。
まいあさ 6じから プールで およぐ ことが できます。
かようびは やすみです。

5. どうして くるまを とめる ことが できませんか。

ちゅうしゃじょうが ありませんから くるまを とめる ことができません

B)Please read the following passage and answer the questions given below in

日本ごでおねがいします

わたしは アランです。おおさかに すんでいる フランス人です。日本人の ともだち や かいしゃの 人と いつも にほんごで はなします。でも、デパートやレストラン では みせの 人は わたしを みると、えいごで はなします。

わたしは にほんごで しつもんしますが、みせの ひとは えいごで こたえます。と きどき、みせの 人が はなす えいごが わかりませんから 、「ちょっと わかりませ ん」とにほんごでいうと、またえいごでいっしょうけんめいはなしてくれます。

このあいだ、としょかんへ いく みちが わかりませんでしたから、えきの まえで 日
本人の 男の人に にほんごで ききました。男の人は 「だめだめ」といいました。

こんどは 女の人に ききました。女の人は 「としょかん、えーっと、ライブラリ?」 と いいました。それから、いっしょうけんめい えいごで せつめいしてくれました。

ながい じかん かかりました。わたしは 「ありがとうございます」と にほんごで い いました。それから おしえて もらった みちへ いきましたが、としょかんは あり ませんでした。日本人の みんなさん、 にほんごで おねがいします! もんだい:

1. れい:(O) アランさんは おおさかに すんでいます。

2. ( ) アランさんは にほんじんと ときどき えいごで はなします。

3. ( ) アランさんは にほんごが わかりませんから、日本人は えいごで はなします。

4. ( ) えきの まえで にほんじんと はなしたとき、女の人は 男の人 より しんせつ でした。

5.アランさんが としょかんへ いったとき、としょかんは やすみでした。

Ans : 1. X, 2. X, 3. X, 4. X.

II アランさんは どうして 「にほんじんの みんなさん 、にほんごで おねがいします。」といいましたか。

1.にほんごが きらいですから。
2.にほんじんの えいごより にほんごの ほうが よくわかりますから。
3.にほんごを おぼえたいですから。

Ans :2.

Click Here To Download Full Sample Paper

Click Here To Download Full Marking Scheme

<<Go Back To Main Page

(Download) CBSE Class-10 2016-17 Sample Paper (Gurung)

Posted: 02 Feb 2017 04:02 AM PST

(Download) CBSE Class-12 2016-17 Sample Paper - Music Hindustani (Vocal)

Posted: 02 Feb 2017 03:00 AM PST

(Download) CBSE Class-12 2016-17 Sample Paper - Music Hindustani (Vocal)

Time allowed: 03 hours

Maximum Marks: 30

Instructions:

  • Attempt any five questions.

  • All questions carry equal marks.

1. Define any form of the following -

Murchhana, Alankar, Gram, Varna, Gamak, Tana

2. Give the detailed description of any two of the following Ragas -

(i) Bhairav
(ii) Bageshri
(iii) Bhimpalasi

3. Write the notation of a Vilambit Khayal in one of the prescribed Raga

OR

Write the notation of a Drut Khayal in any Night Raga of your syllabus.

4. Give a detailed description of 'Sangeet Ratnakar'.

OR

Describe the contribution of Pt. Ahobal to Indian Music with reference to 'Sangeet Parijat'.

5. Discuss the development of 'classification of Ragas' in Indian Music.

OR

Throw light on 'Time Theory of Ragas'.

6. Give the life sketch and musical contribution of any two of the following-

(i) Ustad Faiyaz Khan
(ii) Pt. Krishna Rao Shankar Pandit
(iii) Ustad Bade Ghulam Ali Khan

7. Describe any two of the following Talas and write their Thekas with Dugun-

(i) Dhamar
(ii) Rupak
(iii) Jhaptala

8. Recognize the Ragas from the following passages of Swaras and write four Tanas in each Raga.

Click Here To Download Full Sample Paper

<<Go Back To Main Page

(Download) CBSE Class-12 2016-17 Sample Paper - Music Hindustani (Percussion)

Posted: 02 Feb 2017 02:54 AM PST

(Download) CBSE Class-12 2016-17 Sample Paper - Music Hindustani (Percussion)

Time allowed: 03 hours

Maximum Marks: 30

Instructions:

  • Attempt any five questions.
  • All questions carry equal marks.

1. Give the musical contribution of Pt. Gyan Prakash Ghosh or Guru Purushotam Das.

2. Define any three of the following:
a. Fard
b. Baant
c. Peshkar
d. Uthan

3. Compare the following:

i. Jhaptal     -  Sooltala
ii. Teentala  -  Tilwada

4. Describe Teentala and write the Thah, Dugun and Chaugun in Tala Notation.

5. Give a detailed account of history of Pakhawaj or Tabla.

6. In Teentala write one Farmaishi Chakradar in Tala Notation.

7. Write Rupak Tala in Thah, Dugun, Tigun and Chaugun Laya in Tala Notation.

OR

Describe in detail about the classification of Jati.

8. Write briefly about Laya and Layakaris.

OR

Give a detailed account of any one Gharana of Tabla or Pakhawaj.

Click Here To Download Full Sample Paper

<<Go Back To Main Page