Friday, July 14, 2017

CBSE PORTAL : CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Multimedia And Web Technology

CBSE PORTAL : CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Multimedia And Web Technology

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CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Multimedia And Web Technology

Posted: 13 Jul 2017 01:23 AM PDT

Class 12 papers

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme

Question Paper, Multimedia And Web Technology

CBSE Class-12 Exam 2017 : Multimedia And Web Technology

  • Please check that this question paper contains 9 printed pages.
  • Code number given on the right hand side of the question paper should be written on the title page of the answer-book by the candidate.
  • Please check that this question paper contains 7 questions.
  • Please write down the Serial Number of the question before attempting it.
  • 15 minute time has been allotted to read this question paper. The question paper will be distributed at 10.15 a.m. From 10.15 a.m. to 10.30 a.m., the students will read the question paper only and will not write any answer on the answer-book during this period.
MULTIMEDIA AND WEB TECHNOLOGY
Time allowed : 3 hours, Maximum Marks : 70
 
Note : (i) All questions are compulsory.
(ii) Answer the questions after carefully reading the text.
1. (a) Write any two advantages of using DBMS. 1
(b) MySQL is a RDBMS. Is this statement true or false ? 1
(c) Study the following data and answer the questions given below :

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Courtesy: CBSE

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, National Cadet Corps

Posted: 13 Jul 2017 01:09 AM PDT

Class 12 papers

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme

Question Paper, National Cadet Corps

CBSE Class-12 Exam 2017 : National Cadet Corps

  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में मुद्रित पृष्ठ ८ हैं ।
  • प्रश्न-पत्र में दाहिने हाथ की ओर दिए गए कोड नम्बर को छात्र उत्तर-पुस्तिका के मुख-पृष्ठ पर लिखें ।
  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में २४ प्रश्न हैं ।
  • कृपया प्रश्न का उत्तर लिखना शुरू करने से पहले, प्रश्न का क्रमांक अवश्य लिखें ।
  • इस प्रश्न-पत्र को प‹ढने के लिए १५ मिनट का समय दिया गया है । प्रश्न-पत्र का वितरण पूर्वाङ्घ में १०.१५ बजे किया जाएगा । १०.१५ बजे से १०.३० बजे तक छात्र केवल प्रश्न-पत्र को पढेंगे और इस अवधि के दौरान वे उत्तर-पुस्तिका पर कोई उत्तर नहीं लिखेंगे ।
  • Please check that this question paper contains 8 printed pages.
  • Code number given on the right hand side of the question paper should be written on the title page of the answer-book by the candidate.
  • Please check that this question paper contains 24 questions.
  • Please write down the Serial Number of the question before attempting it.
  • 15 minute time has been allotted to read this question paper. The question paper will be distributed at 10.15 a.m. From 10.15 a.m. to 10.30 a.m., the students will read the question paper only and will not write any answer on the answer-book during this period.
राष्ट्रीय कैडेट कोर
NATIONAL CADET CORPS (NCC)
निर्धारित समय : ३ घण्टे, अधिकतम अंक : ७०
Time allowed : 3 hours, Maximum Marks : 70
 
भाग १ - सामान्य विषय
(कुल प्रश्न - १५ और अधिकतम अंक ह्न ४९)
PART 1 – COMMON SUBJECT
(Total Questions – 15 and Maximum Marks – 49)
अति लघु उत्तर : ३x१=३
Very Short Answer
१. जनरल सल्यूट किन गणमान्य व्यक्तियों को दिया जाता है ? १
Which dignitaries are given general salute ?
 
२. किस कचरे को म्युनिसिपल कचरा भी कहते हैं ? १
Which waste is classified as municipal waste ?
 
३. संक्षिप्त रूप उऋउ का पूर्ण रूप लिखिए । १
Write the full form of the abbreviation CFC.
 
४. ब्रह्म समाज की स्थापना किसने की ? ब्रह्म समाज के क्या उद्देश्य थे ? २
Who founded Brahmo Samaj ? What were the aims of Brahmo Samaj ?
 
५. संक्षिप्त रूप डथजढ का पूर्ण रूप लिखिए । २
Write the full form of the abbreviation SWOT.
 
दीर्घ उत्तर ह्न १ : ४x३=१२
Long Answer – 1 :
 
६. सविनय अवज्ञा आंदोलन पर संक्षिप्त टिप्पणी लिखिए । ३
Write a short note on Civil Disobedience Movement.
 
७. खाली हाथ ड्रिल में आगे और पीछे जाने के बुनियादी कदम क्या हैं ? ३
What are the basic steps for pace forward and to the rear in drill without arms ?
 
८. अच्छी शूटग की बुनियादी अनिवार्यताएँ क्या हैं ? ३
What are the basic essentials of good shooting ?
 
९. आग बुझाने के क्या तरीके हैं ? ३
What are the methods of fire fighting ?

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Courtesy: CBSE

CBSE Class-10 Exam 2017 : Foreign Scheme Question Paper, Hindi-B

Posted: 13 Jul 2017 12:50 AM PDT

CBSE Class-10 Exam 2017 : Foreign Scheme

Question Paper, Hindi - B

CBSE Class-10 Exam 2017 : Hindi-B (Set-1)

  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में मुद्रित पृष्ठ 7 हैं ।
  • प्रश्न-पत्र में दाहिने हाथ की ओर दिए गए कोड नम्बर को छात्र उत्तर-पुस्तिका के मुख-पृष्ठ पर लिखें ।
  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में 18 प्रश्न हैं ।
  • कृपया प्रश्न का उत्तर लिखना शुरू करने से पहले, प्रश्न का क्रमांक अवश्य लिखें ।
  • इस प्रश्न-पत्र को प‹ढने के लिए १५ मिनट का समय दिया गया है । प्रश्न-पत्र का वितरण पूर्वाङ्घ में १०.१५ बजे किया जाएगा । १०.१५ बजे से १०.३० बजे तक छात्र केवल प्रश्न-पत्र को प‹ढेंगे और इस अवधि के दौरान वे उत्तर-पुस्तिका पर कोई उत्तर नहीं लिखेंगे ।
संकलित परीक्षा II
SUMMATIVE ASSESSMENT – II
हिन्दी
HINDI
(पाठ्यक्रम अ)
(Course A)
निर्धारित समय : ३ घण्टे, अधिकतम अंक : ९०
Time allowed : 3 hours, Maximum Marks : 90
 
सामान्य निर्देश :
  • इस प्रश्न-पत्र के चार खण्ड हैं ह्न क, ख, ग और घ ।
  • चारों खण्डों के प्रश्नों के उत्तर देना अनिवार्य है ।
  • यथासंभव प्रत्येक खण्ड के उत्तर क्रमशः दीजिए ।
खण्ड क
१. निम्नलिखित गद्यांश को ध्यानपूर्वक पढकर पूछे गए प्रश्नों के उत्तर दीजिए : २x६=१२
मैं सोच रहा हूँ पर जफर कोई भी बात नहीं सोच रहे हैं । वे अपनी धुन में हैं । वे कंघा चलाते हैं, पर वह नहीं चलता  उलझे बालों में अटक जाता है । जफर मियाँ बाल सुलझाते
हैं और कंघा बढाते हैं । कभी वह झुककर बालों का मिलान देखते हैं, कभी उभारकर, कभी इधर और कभी उधर । एक-एक बाल पर, एक-एक ढलाव पर, एक-एक मिलान पर जफर की
निगाह है, जैसे कोई इंजीनियर किसी पुल के खंभों का मिलान देख रहा हो । यों कटग पूरी हुई और कैंची को चार बार ताल के साथ खाली ही चुकर-चुकर चलाया,μजμफर ने कहा ह्न लो सरकार, कट गए आपके बाल । अब उन्होंने उठाया ब्रश और जुटे हμजामत पर । हμजामत में भी वहीं तल्लीनता । एक हाथ सीधा, तो एक उलटा और तब यह देखभाल कि कहीं कोई कील तो नहीं रह गई । कील ही नहीं, कलम से लेकर मूँछों की छँटाई तक के काम उन्होंने पूर्ण सुंदरता से किए । बीस मिनट से ज्यादा मैं जफर की इस तल्लीनता को देखता रहा । सच यह है कि जफर उस मμजदूर के बालों में लीन थे और मैं जफर में । देखते-देखते मैं भावों से भर उठा था, यहाँ तक कि हजामत की ऊँची कुरसी पर आने को जब मैं उठा तो इतना भाव-विभोर था कि मैंने जफर को अपने में दबोच लिया । पैसे देकर जब वह मजदूर चला गया तो मैंने कहा ह्न जफर मियाँ ! तु तो उस मजदूर से ऐसे लिपटे कि जैसे जले का कलक्टर ही तुम्हारी दुकान पर आ बैठा हो । जफर ने जो जवाब दिया, उससे आगरे का पेठा और दिल्ली का सोहन हलवा दोनों फीके प‹ड गए । बोले ह्न बाबू जी, मेरे लिए तो जो इस कुरसी पर बैठता है, वही कलक्टर है ।
‘हर एक नागरिक में अपने काम के लिए यह चाव, श्रम के प्रति यह श्रद्धा और पेशे के प्रति ईानदारी के इस भाव का जागरण ही राष्ट्र की जीवनी-शक्ति का सर्वोत्तम मापदंड है ।ङ्क
(क) जफर का क्या व्यवसाय है ? उनके काम की तुलना इंजीनियर से क्यों की गई है ?
(ख) जफर के बाल काटने के कौशल पर टिप्पणी कीजिए ।
(ग) हजामत बनाने में जफर क्या सावधानियाँ बरत रहे थे ?
(घ) इस कथन में निहित व्यंग्य को स्पष्ट कीजिए :
‘‘तु तो उस मजदूर से ऐसे लिपटे कि जैसे जले का कलक्टर हो ।ङ्कङ्क
(ङ)  जफर के उत्तर में क्या बात थी जिसकी मिठास पर लेखक मुग्ध हो गया ?
(च) राष्ट्र की जीवनी-शक्ति का श्रेष्ठ पौना क्या है ?
 

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CBSE Class-10 Exam 2017 : Hindi-B (Set-2)

  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में मुद्रित पृष्ठ 07 हैं ।
  • प्रश्न-पत्र में दाहिने हाथ की ओर दिए गए कोड नम्बर को छात्र उत्तर-पुस्तिका के मुख-पृष्ठ पर लिखें ।
  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में 18 प्रश्न हैं ।
  • कृपया प्रश्न का उत्तर लिखना शुरू करने से पहले, प्रश्न का क्रमांक अवश्य लिखें ।
  • इस प्रश्न-पत्र को प‹ढने के लिए १५ मिनट का समय दिया गया है । प्रश्न-पत्र का वितरण पूर्वाङ्घ में १०.१५ बजे किया जाएगा । १०.१५ बजे से १०.३० बजे तक छात्र केवल प्रश्न-पत्र को प‹ढेंगे और इस अवधि के दौरान वे उत्तर-पुस्तिका पर कोई उत्तर नहीं लिखेंगे ।
संकलित परीक्षा II
SUMMATIVE ASSESSMENT – II
हिन्दी
HINDI
(पाठ्यक्रम अ)
(Course A)
निर्धारित समय : ३ घण्टे, अधिकतम अंक : ९०
Time allowed : 3 hours, Maximum Marks : 90
 
सामान्य निर्देश :
  • इस प्रश्न-पत्र के चार खण्ड हैं ह्न क, ख, ग और घ ।
  • चारों खण्डों के प्रश्नों के उत्तर देना अनिवार्य है ।
  • यथासंभव प्रत्येक खण्ड के उत्तर क्रमशः दीजिए ।
खण्ड क
१. निम्नलिखित काव्यांश को ध्यानपूर्वक प‹ढकर पूछे गए प्रश्नों के उत्तर दीजिए : २x४=८
आज जीत की रात पहरुए, सावधान रहना
खुले देश के द्वार अचल दीपक समान रहना ।
प्रथम चरण है नए स्वर्ग का है मंμिजल का छोर
इस जन-मंथन से उठ आई पहली रत्न-हिलोर
अभी शेष है पूरी होना जीवन मुक्ता डोर
क्योंकि नहीं मिट पाई दुख की विगत साँवली कोर
ले युग की पतवार बने अंबुधि महान रहना
पहरुए सावधान रहना ।
ऊँची हुई मशाल हमारी आगे कठिन डगर है
शत्रु हट गया, लेकिन उसकी छायाओं का डर है
शोषण से मृत है समाज, कमμजोर हमारा घर है
कतु आ रही नई जदगी यह विश्वास अमर है
जनगंगा में ज्वार, लहर तु प्रवहमान रहना
पहरुए सावधान रहना ।
(क) काव्यांश में किसको सावधान किया गया है और क्यों ?
(ख) ‘नहीं मिट पाई दुख की विगत साँवली कोरङ्क का क्या तात्पर्य है ?
(ग) देश की प्रगति के मार्ग को ‘कठिन डगरङ्क क्यों कहा गया है ?
(घ) काव्यांश का भाव स्पष्ट कीजिए ।

 

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CBSE Class-10 Exam 2017 : Hindi-B (Set-3)

  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में मुद्रित पृष्ठ 07 हैं ।
  • प्रश्न-पत्र में दाहिने हाथ की ओर दिए गए कोड नम्बर को छात्र उत्तर-पुस्तिका के मुख-पृष्ठ पर लिखें ।
  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में 18 प्रश्न हैं ।
  • कृपया प्रश्न का उत्तर लिखना शुरू करने से पहले, प्रश्न का क्रमांक अवश्य लिखें ।
  • इस प्रश्न-पत्र को प‹ढने के लिए १५ मिनट का समय दिया गया है । प्रश्न-पत्र का वितरण पूर्वाङ्घ में १०.१५ बजे किया जाएगा । १०.१५ बजे से १०.३० बजे तक छात्र केवल प्रश्न-पत्र को प‹ढेंगे और इस अवधि के दौरान वे उत्तर-पुस्तिका पर कोई उत्तर नहीं लिखेंगे ।
संकलित परीक्षा II
SUMMATIVE ASSESSMENT – II
हिन्दी
HINDI
(पाठ्यक्रम अ)
(Course A)
निर्धारित समय : ३ घण्टे, अधिकतम अंक : ९०
Time allowed : 3 hours, Maximum Marks : 90
 
सामान्य निर्देश :
  • इस प्रश्न-पत्र के चार खण्ड हैं ह्न क, ख, ग और घ ।
  • चारों खण्डों के प्रश्नों के उत्तर देना अनिवार्य है ।
  • यथासंभव प्रत्येक खण्ड के उत्तर क्रमशः दीजिए ।

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Courtesy: CBSE

CBSE Class-10 Exam 2017 : Foreign Scheme Question Paper, Hindi-A

Posted: 13 Jul 2017 12:31 AM PDT

CBSE Class-10 Exam 2017 : Foreign Scheme

Question Paper, Hindi - A

CBSE Class-10 Exam 2017 : Hindi-A (Set-1)

  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में मुद्रित पृष्ठ १५ हैं ।
  • प्रश्न-पत्र में दाहिने हाथ की ओर दिए गए कोड नम्बर को छात्र उत्तर-पुस्तिका के मुख-पृष्ठ पर लिखें ।
  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में १६ प्रश्न हैं ।
  • कृपया प्रश्न का उत्तर लिखना शुरू करने से पहले, प्रश्न का क्रमांक अवश्य लिखें ।
  • इस प्रश्न-पत्र को प‹ढने के लिए १५ मिनट का समय दिया गया है । प्रश्न-पत्र का वितरण पूर्वाङ्घ में १०.१५ बजे किया जाएगा । १०.१५ बजे से १०.३० बजे तक छात्र केवल प्रश्न-पत्र को प‹ढेंगे और इस अवधि के दौरान वे उत्तर-पुस्तिका पर कोई उत्तर नहीं लिखेंगे ।
संकलित परीक्षा II
SUMMATIVE ASSESSMENT – II
हिन्दी
HINDI
(पाठ्यक्रम अ)
(Course A)
निर्धारित समय : ३ घण्टे, अधिकतम अंक : ९०
Time allowed : 3 hours, Maximum Marks : 90
 
सामान्य निर्देश :
  • इस प्रश्न-पत्र के चार खण्ड हैं ह्न क, ख, ग और घ ।
  • चारों खण्डों के प्रश्नों के उत्तर देना अनिवार्य है ।
  • यथासंभव प्रत्येक खण्ड के उत्तर क्रमशः दीजिए ।
खण्ड क
१. निम्नलिखित गद्यांश को प‹ढकर पूछे गए प्रश्नों के लिए सही विकल्प चुनकर लिखिए : १x५=५
नालंदा विश्वविद्यालय भौगोलिक रूप से दक्षिण बिहार-स्थित राजगीर के समीप है । इसके ध्वंसावशेष आज भी ब‹डागाँव तक फैले हुए हैं । ऐसा माना जाता है कि नालंदा
विश्वविद्यालय की स्थापना बौद्ध संन्यासियों द्वारा की गई थी, जिनका मूल उद्देश्य एक ऐसे विश्वविद्यालय की स्थापना करना था जो ध्यान व अध्यात्म के लिए उपयुक्त हो । ऐसा माना जाता है कि महात्मा बुद्ध ने नालंदा की कई बार यात्रा की थी । बहरहाल, इस विश्वविद्यालय का निर्माण कब हुआ था इसे लेकर विद्वानों में एक राय नहीं है । लेकिन ऐतिहासिक दस्तावेμजों से जानकारी मिलती है कि इस विश्वप्रसिद्ध विश्वविद्यालय की स्थापना गुप्तवंशी शासक कुमारगुप्त ने की थी ।
नालंदा विश्वविद्यालय के अधिकतर छात्र तिब्बतीय बौद्ध-संस्कृतियों ड्ढ वज्रयान और महायान से सम्बद्ध थे । विश्वविद्यालय-प्रशासन अनुशासन के प्रति जितना कठोर था, शिक्षा
को लेकर उतना ही जागरूक, संवेदनशील और सतर्क था । यह इसी से समझा जा सकता है कि प्रवेश के इच्छुक विद्यार्थियों को पहले द्वारपाल से वाद-विवाद करना प‹डता था और फिर
उसमें उत्तीर्ण होने पर ही उन्हें प्रवेश मिलता था । छात्रों को रहने के लिए छात्रावास की सुविधा उपलब्ध थी । इत्सिंग के लेखन के अनुसार यहाँ होने वाली चर्चाओं में सभी की भागीदारी
आवश्यक थी । सभा में मौजूद सभी लोगों के फैसले पर संयुक्त रूप से आम सहमति की आवश्यकता होती थी । विश्वविद्यालय के संचालन के लिए राजाओं द्वारा विशेष अनुदान दिया
जाता था लेकिन विश्वविद्यालय के संचालन में उनका किसी तरह का हस्तक्षेप नहीं था । आश्चर्य यह कि बौद्ध धर्म को न मानने वाले शासक भी इस विश्वविद्यालय को भरपूर अनुदान
देते थे । यह शिक्षा के प्रति उनकी अनुरक्ति को ही रेखांकित करता है । 

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CBSE Class-10 Exam 2017 : Hindi-A (Set-2)

  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में मुद्रित पृष्ठ १५ हैं ।
  • प्रश्न-पत्र में दाहिने हाथ की ओर दिए गए कोड नम्बर को छात्र उत्तर-पुस्तिका के मुख-पृष्ठ पर लिखें ।
  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में १६ प्रश्न हैं ।
  • कृपया प्रश्न का उत्तर लिखना शुरू करने से पहले, प्रश्न का क्रमांक अवश्य लिखें ।
  • इस प्रश्न-पत्र को प‹ढने के लिए १५ मिनट का समय दिया गया है । प्रश्न-पत्र का वितरण पूर्वाङ्घ में १०.१५ बजे किया जाएगा । १०.१५ बजे से १०.३० बजे तक छात्र केवल प्रश्न-पत्र को प‹ढेंगे और इस अवधि के दौरान वे उत्तर-पुस्तिका पर कोई उत्तर नहीं लिखेंगे ।
संकलित परीक्षा II
SUMMATIVE ASSESSMENT – II
हिन्दी
HINDI
(पाठ्यक्रम अ)
(Course A)
निर्धारित समय : ३ घण्टे, अधिकतम अंक : ९०
Time allowed : 3 hours, Maximum Marks : 90
 
सामान्य निर्देश :
  • इस प्रश्न-पत्र के चार खण्ड हैं ह्न क, ख, ग और घ ।
  • चारों खण्डों के प्रश्नों के उत्तर देना अनिवार्य है ।
  • यथासंभव प्रत्येक खण्ड के उत्तर क्रमशः दीजिए ।
खण्ड क
१. निम्नलिखित गद्यांश को प‹ढकर पूछे गए प्रश्नों के लिए सही विकल्प चुनकर लिखिए : १x५=५
जोश मलीहाबादी अपने ख़िदमतगार जुगनू को लेकर आश्रम पहुँच गए और बहुत-सी किताबें भी साथ ले गए । जोश कहते हैं, ठाकुर ने मेरी ब‹डी आवभगत की । वे लिखते हैं,
―यों तो आश्रम की qμजदगी बेहद सादा थी, सुबह-शाम की चहलμकदमी, दोनों वक्त का स्नान, रोμज की मौसिकी और घने पे‹डों के साए में प‹ढना-प‹ढाना उस आश्रम की qμजदगी का जरूरी हिस्सा थे जिसे अलग नहीं किया जा सकता था । एक ख़ासियत और थी कि वहाँ मांस नहीं खाया जा सकता था ।‖
रवींद्रनाथ ठाकुर में एक बात और ख़ास थी ह्न वह यह कि उस दौर में कही उनकी बातें आज भी हालात के मुताबिμक लगती हैं । भारत की जर्जर शिक्षा-व्यवस्था के बारे में उन्होंने
कहा था, ―इस देश में हम जिसे स्कूल कहते हैं, वह शिक्षा देने का एक कारख़ाना है । अध्यापक इस कारख़ाने का अंग हैं । सा‹ढे दस बजे घंटी बजती है और कारख़ाना खुल जाता
है । कक्षाएँ चलती रहती हैं और साथ ही अध्यापक का मुँह चलता रहता है । चार बजे कारख़ाना बंद हो जाता है और साथ ही अध्यापक रूपी मशीन भी अपना मुँह बंद कर देती
है ।‖ उन्होंने विद्या के दो विभाग माने थे, एक ज्ञान का, दूसरा व्यवहार का । जोश कहते हैं, ―हरचंद मैं अध्यात्म के दायरे से निकल कर qचतन की ओर धीरे से मु‹ड
रहा था, लेकिन ठाकुर की कविताएँ इसके बावजूद मुझको बेहद प्रभावित किया करती थीं । मैं उनके अनुवाद प‹ढ-प‹ढ कर सिर धुना करता था, क्योंकि मैं बंगाली μजबान नहीं जानता था । अगर मैं बंगाली भाषा से वाकफ होता तो ठाकुर की कविताओं को समझने की तरह समझ सकता लेकिन मुझको इसका बेहद अफसोस है कि मैं उनकी कविताओं को अंग्रेμजी अनुवाद से समझ रहा हूँ, बंगालियों की तरह समझ नहीं सकता ।‖

 

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CBSE Class-10 Exam 2017 : Hindi-A (Set-3)

  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में मुद्रित पृष्ठ १५ हैं ।
  • प्रश्न-पत्र में दाहिने हाथ की ओर दिए गए कोड नम्बर को छात्र उत्तर-पुस्तिका के मुख-पृष्ठ पर लिखें ।
  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में १६ प्रश्न हैं ।
  • कृपया प्रश्न का उत्तर लिखना शुरू करने से पहले, प्रश्न का क्रमांक अवश्य लिखें ।
  • इस प्रश्न-पत्र को प‹ढने के लिए १५ मिनट का समय दिया गया है । प्रश्न-पत्र का वितरण पूर्वाङ्घ में १०.१५ बजे किया जाएगा । १०.१५ बजे से १०.३० बजे तक छात्र केवल प्रश्न-पत्र को प‹ढेंगे और इस अवधि के दौरान वे उत्तर-पुस्तिका पर कोई उत्तर नहीं लिखेंगे ।
संकलित परीक्षा II
SUMMATIVE ASSESSMENT – II
हिन्दी
HINDI
(पाठ्यक्रम अ)
(Course A)
निर्धारित समय : ३ घण्टे, अधिकतम अंक : ९०
Time allowed : 3 hours, Maximum Marks : 90
 
सामान्य निर्देश :
  • इस प्रश्न-पत्र के चार खण्ड हैं ह्न क, ख, ग और घ ।
  • चारों खण्डों के प्रश्नों के उत्तर देना अनिवार्य है ।
  • यथासंभव प्रत्येक खण्ड के उत्तर क्रमशः दीजिए ।

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Courtesy: CBSE

CBSE Class-12 Exam 2017 : Marking Scheme, Political Science

Posted: 13 Jul 2017 12:08 AM PDT

 
Class 12 papers

CBSE Class-12 Exam 2017 : Marking Scheme

Question Paper, Political Science

CBSE Class-12 Exam 2017 :  Political Science (Delhi)

ALL INDIA SENIOR SCHOOL CERTIFICATE EXAMINATION
MARCH, 2017
MARKING SCHEME- POLITICAL SCIENCE
 
Expected Answers / Value Points
General Instructions:
 
1. Please examine each part of the question carefully and allocate the marks allotted for the parts as given in the marking scheme. TOTAL MARKS
FOR EVERY ANSWER MAY BE PUT IN A CIRCLE ON THE LEFT SIDE WHERE THE ANSWER ENDS.
 
2. The answers given in the marking scheme are suggestive answers. The content is thus indicative. The candidates may express the content in
various forms. But, for the standardization of evaluation it is advisable to follow the marking scheme suggested here on the basis of expected
content. However, full credit be given if any other relevant and correct definitions / points / answers are given by the candidate.
 
3. Wherever only a “Specific” number of examples / factors / reasons / value points have been asked in a question, the credit / award should be given
only for the required number of best attempted answers.
 
4. There should be no effort at “moderation” of the marks by the evaluators. The actual total marks obtained by the candidate are of no concern to the evaluators.
 
5. Some of the questions relate to higher order thinking ability. These questions are to be evaluated carefully, so that the candidate’s understanding / analytical ability be judged
 
6. The Head–Examiners have to go through the first five answer-scripts evaluated by each evaluator to ensure that the evaluation has been carried out as per the instructions given in the marking scheme. The remaining answer scripts meant for evaluation shall be given only after ensuring that there is no insignificant variation in the marking of individual evaluators.
 
7. Separate marking scheme for all the three sets have been given.

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CBSE Class-12 Exam 2017 :  Political Science (Foreign)

ALL INDIA SENIOR SCHOOL CERTIFICATE EXAMINATION

MARKING SCHEME - 2017

SUBJECT : POLITICAL SCIENCE

59/2/1

 

Q-1.

Ans.

 

What is meant by ‘Shock Therapy’ ?

The collapse of communism followed by a painful process of transition from an authoritarian socialist system to a democratic capitalist system influenced by the World Bank and the IMF is known as Shock Therapy.

1

Q-2

Ans.

Why was ASEAN established ?

To accelerate the economic growth and through that ‘social progress and cultural development’ of South East Asian Nations.

1

Q-3.

Ans.

 

How far are the visa policies of developed countries justified with respect to the movement of people ?

Their Visa policies not only carefully guard their borders but also ensure that the citizens of other country cannot take away the jobs of their own citizens.

1

Q-4.

Ans.

 

What does modernization mean to the developing and underdeveloped countries ?

Modernisation for developing and underdeveloped countries means the growth, material progress and scientific rationality.

1

Q-5.

 

Ans.

 

How far was the Government of India justified in passing the ‘Muslim Women Act, 1986’ that nullified the Supreme Court’s judgement in favour of Shah Bano ? Students are free to give their answer with facts and logic..

Like – It was not a welcome step as many Muslim organisations, women associations and intellectuals opposed this action of the government and considered this step as an unnecessary concession to appease the Muslims.

1

Q-6.

 

Ans.

 

Mention the two ideologies which were involved in a major conflict during the Cold War era.

 

(i)     Capitalism

(ii)    Communism/ socialism.

2x1=2

Q-7.

 

Ans.

 

 

Why did the people of two provinces of British India not know at all, even on the day of independence in 1947, whether they were a part of India or Pakistan ? also, mention the names of the provinces.

Because the decision about the two states i.e. Punjab and Bengal could not be taken by the midnight of 14th and 15th of August, 1947. Hence people of these two states did not know about their fate.

-     Punjab and Bengal.

1+1=2

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CBSE Class-12 Exam 2017 :  Political Science (Outside)

ALL INDIA SENIOR SCHOOL CERTIFICATE EXAMINATION MARKING SCHEME - 2017

SUBJECT : POLITICAL SCIENCE

59/1

Q-1.

Highlight any one feature of the multi-polar world as visualized by both Russia and India.

 

Ans.

(i)  Coexistence of several powers in the international system.

(ii) Collective Security and a collective response.

(iii) Negotiated settlements of international conflicts. (iv) An independent foreign policy for all countries, (v) Decision making through bodies like the UN.

(any one)

1

Q 2.

What was the significance of ‘Operation Iraqi Freedom’?

 

Ans.

Operation Iraqi Freedom was launched by US to prevent Iraq from developing Weapons of

Mass Destruction (WMD).

1

Q 3.

Give a suitable example to show the globalization need not always be positive.

 

Ans.

(i)  Some farmers committed suicide because their crops failed. They had bought

very expensive seeds supplied by a multinational company (MNC).

(ii) An Indian company bought a major rival company based in Europe, despite protests by some of the current owners.

(iii)Many retail shopkeepers or small businessmen have lost their livelihood due to the economic power of the MNCs.

(iv)A film producer in Mumbai was accused of lifting the story of his film from another film made in Hollywood.

(v) A militant group issued a statement threatening college girls who wear western clothes.

(any one example)

1

Q 4.

Why does development have different meaning for different sections of the people.?

 

Ans.

To an industrialist who is planning to set up a steel plant in a rural area, and at the same

time to the Adivasi who lives in that region development means different because they lose their forest land.

1

Q 5.

Why is violence between two communities considered as a threat to democracy?

 

Ans.

Because violence disturbs not only the social and economic interdependence , but also it

adversely affects the secular system. It also hampers the religious freedom of an individual.

1

Q 6.

In which way did the policy of Non-Alignment serve India’s interests?

 

Ans.

Non-aligned posture served India’s interests in at least two ways:

(i)  Non-alignment allowed India to take international decisions and stances that served

its interests rather than the interests of the superpowers and their allies.

(ii) India was often able to balance one superpower against the other. If India felt ignored or unduly pressurized by one superpower, it could tilt towards the other, neither alliance system could take India for granted.

2 x1=2

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Courtesy: CBSE

​CBSE 2017-18 Syllabus Class-12 : Physics

Posted: 12 Jul 2017 10:56 PM PDT

CBSE-CLASS-XII-LOGO

CBSE Class-12 Syllabus 2017-18

 

Subject: Physics

 
Senior Secondary stage of school education is a stage of transition from general education to discipline-based focus on curriculum. The present updated syllabus keeps in view the rigour and depth of disciplinary approach as well as the comprehension level of learners. Due care has also been taken that the syllabus is comparable to the international standards. Salient features of the syllabus include:
  • Emphasis on basic conceptual understanding of the content.
  • Emphasis on use of SI units, symbols, nomenclature of physical quantities and formulations as per international standards.
  • Providing logical sequencing of units of the subject matter and proper placement of concepts with their linkage for better learning.
  • Reducing the curriculum load by eliminating overlapping of concepts/content within the discipline and other disciplines.
  • Promotion of process-skills, problem-solving abilities and applications of Physics concepts. Besides, the syllabus also attempts to
  • strengthen the concepts developed at the secondary stage to provide firm foundation for further learning in the subject.
  • expose the learners to different processes used in Physics-related industrial and technological applications.
  • develop process-skills and experimental, observational, manipulative, decision making and investigatory skills in the learners.
  • promote problem solving abilities and creative thinking in learners.
  • develop conceptual competence in the learners and make them realize and appreciate the interface of Physics with other disciplines. Downloaded
 
 

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Courtesy: CBSE

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