Saturday, August 5, 2017

CBSE PORTAL : CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Printed Textiles

CBSE PORTAL : CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Printed Textiles

Link to CBSE PORTAL : CBSE, ICSE, NIOS, JEE-MAIN, AIPMT Students Community

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Printed Textiles

Posted: 04 Aug 2017 11:52 PM PDT

    Class 12 papers

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme

Printed Textiles

Printed Textiles

छपे टैक्सटाइल​

PRINTED TEXTILES

सामान्य निर्देश :
(i) सभी खण्डों के उत्तर दीजिए ।
(ii) जहाँ सम्भव है, अपने उत्तरों को चित्रित कीजिए ।

General Instructions :
(i) Attempt all sections.
(ii) Illustrate your answers wherever possible.

खण्ड अ​​

SECTION A

१. रिक्त स्थान भरिए :
Fill in the blanks :

(i) ३००० इ.उ. के आस-पास पेरू (Peru) में _____________ तन्तु कप‹डा बनाने के लिए प्रयोग में लाया जाता था । १
_________ fibre was used in Peru around 3000 B.C. for producing fabrics.

(ii) जौय (Jouy), फ्रांस में छपाई कारख़ाना ______________ द्वारा १७५९ में स्थापित किया गया था । १
Printing factory at Jouy, France was founded by ___________ in 1759.

(iii) प्राचीन भारत में _____________ एक प्रसिद्ध पारम्परिक छपाई की तकनीक थी । १
_________ was a prominent traditional printing technique in ancient India.

(iv) बोटैनिकल (Botanical) प्रट्स ____________ जैसे डिजाइनरों द्वारा अपने संग्रहों में बहुत इस्ते ाल किए गए हैं । १
Botanical prints have been used a lot by designers like _________ in their collections.

 

Click Here to Download 

Courtesy: CBSE

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Traditional Indian Textiles

Posted: 04 Aug 2017 11:44 PM PDT

    Class 12 papers

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme

Traditional Indian Textiles

Traditional Indian Textiles

परम्परागत भारतीय वस्त्र​

TRADITIONAL INDIAN TEXTILES

सामान्य निर्देश :
(i) सभी खण्डों के उत्तर दीजिए ।
(ii) जहाँ सम्भव है, अपने उत्तरों को चित्रित कीजिए ।

General Instructions :
(i) Attempt all sections.
(ii) Illustrate your answers wherever possible.

खण्ड अ​​

SECTION A

१. निम्नलिखित पदों को १ - २ वाक्यों (प्रत्येक) में समझाइए : १x५=५
(क) शैडो वर्क (Shadow work)
(ख) बाघ
(ग) पश्मीना
(घ) पोचा पिलिया
(ङ) अलीμजरिन (Alizarine)

Explain the following terms in 1 – 2 sentences each :
(a) Shadow work
(b) Bagh
(c) Pashmina
(d) Pomcha Piliya
(e) Alizarine

२. बताइए कि निम्नलिखित कथन सही हैं या गलत : १x५=५
(क) चम्बा की क‹ढाई में मोटिफ कडा फारसी (Persian) प्रभाव दर्शाते हैं ।
(ख) तेलिया रुमाल नवजात शिशु की माँ को भेंट किए जाते थे ।
(ग) qसगल इकत्त में मोटिफों की अच्छी तरह से परिभाषित स्पष्ट रूपरेखाएँ होती हैं ।
(घ) कलमकारी में नीला रंग भगवान कृष्ण को चित्रित करने के लिए प्रयोग में लाया जाता है ।
(ङ) छपाई से पहले कप‹डों को चिकना परिसज्जन (smooth finish) करने के लिए माँड दिया जाता है ।
State whether the following statements are True or False :
(a) Motifs in Chamba embroidery depict a strong Persian influence.
(b) Telia Rumals were gifted to the mothers of newborns.
(c) Motifs have well defined clear outlines in single ikat.
(d) Blue colour is used to depict Lord Krishna in Kalamkaris.
(e) Fabrics are starched before printing to give a smooth finish to the fabric.

खण्ड ब

SECTION B

सभी प्रश्न अनिवार्य हैं ।
All questions are compulsory.

३. पीपली एपलीक काम से क्या उत्पाद बनाए जाते हैं ? २
What are the products made with Pipli applique work ?

४. राजस्थान में बँधेज कप‹डों के उत्पादन केन्द्रों की सूची बनाइए । २
List the centres producing bandhej fabrics in Rajasthan.

५. डबल-इकत्त (double-ikat) तकनीक समझाइए । पारम्परिक डबल-इकत्त कपडे का एक उदाहरण दीजिए । १+१
Explain the double-ikat technique. Give an example of a traditional double-ikat fabric.

६. प्राकृतिक रंगों (वूशी) के दो स्रोत व उनसे प्राप्त होने वाले रंग बताइए । १+१
Give two sources of natural dyes and the colours obtained from them.

७. श्रीकलाहस्ती में कलमकारी के डिμजाइनों का क्या प्रेरणा स्रोत है ? दो उदाहरण दीजिए । २
What is the source of inspiration for designs of Kalamkaris in Srikalahasti ? Give two examples.

Click Here to Download 

Courtesy: CBSE

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Garment Construction

Posted: 04 Aug 2017 01:23 AM PDT

    Class 12 papers

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme

Garment Construction

Garment Construction

वस्त्र बनावट​-II

GARMENT CONSTRUCTION-II

सामान्य निर्देश :
(i) सभी खण्डों के उत्तर दीजिए ।
(ii) जहाँ सम्भव है, अपने उत्तरों को चित्रित कीजिए ।

General Instructions :
(i) Attempt all sections.
(ii) Illustrate your answers wherever possible.

खण्ड अ​​

SECTION A

सही है या गलत बताइए । सभी प्रश्नों को हल कीजिए ।

State true or false. Attempt all questions.

१. मॉड्यूलर सिस्टम में बंडलों को एकत्रित किया जाता है । १
Bundles are assembled in the modular system.

२. वेल्ट जेब काट जेब है । १
Welt pocket is a slash pocket.

३. चेन टाँके में लचक नहीं होती । १
Chain stitch has no stretch.

४. ब्लाइंड टाँका तुरपाई मशीन चेन टाँके के सिद्धान्त पर कार्य करती है । १
Blind stitch hemming machine works on chain stitch principle.

५. वस्त्र में क्रियाशील योक हमेशा आ‹डे ग्रेन में काटा जाता है । १
Functional yoke in a garment is always cut on the crosswise grain.

खण्ड ब

SECTION B

बहुत संक्षिप्त उत्तर दीजिए ।
Write very short answers.

६. सिलेन्डर बेड सिलाई मशीन का कार्य बताइए । २
Give the function of a cylinder bed sewing machine.

७. वस्त्र में बटनों की पट्टी की महत्ता बताइए । २
अथवा
लूपर व बॉबिन का प्रयोग बताइए ।

Give the importance of plackets in a garment.
OR
Give the use of looper and bobbin.

८. मिटरिंग की परिभाषा दीजिए । २
Define mitering.

९. कप‹डे के ग्रेन्स के नाम बताइए । आप उन्हें कैसे पहचानेंगे ? २
Name the grains of fabric. How will you identify them ?

१०. चूडीदार पजामा सिलने के लिए कप‹डे की लागत का अनुान आप किस प्रकार लगाएँगे ? २
अथवा
अपने लिए नाइटी सिलने के लिए कपडे की लागत का अनुान आप किस प्रकार लगाएँगे ?

How will you calculate the fabric required for stitching a Churidar
Pajama ?
OR
How will you calculate the fabric required for stitching a Nighty for
yourself ?

Click Here to Download 

Courtesy: CBSE

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Basic Pattern Development

Posted: 04 Aug 2017 01:12 AM PDT

    Class 12 papers

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme

Basic Pattern Development

Basic Pattern Development

बेसिक पैटर्न विकास-II

BASIC PATTERN DEVELOPMENT II

सामान्य निर्देश :
(i) सभी खण्डों के उत्तर दीजिए ।
(ii) जहाँ सम्भव है, अपने उत्तरों को चित्रित कीजिए ।

General Instructions :
(i) Attempt all sections.
(ii) Illustrate your answers wherever possible.

खण्ड अ​​

SECTION A

सभी प्रश्न कीजिए ।

Attempt all questions.

१. लेयर्ड गुंजाइश की परिभाषा दीजिए । १
Define layered ease.

२. भारत में कौन-सा मानक माप चार्ट प्रयोग किया जाता है ? १
Which standard measurement chart is being followed in India ?

३. फिट घटक ‘सैटङ्क से आप क्या समझते हैं ? १
What do you understand by ‘set’ as an element of fit ?

४. वस्त्र को ग्रेन के रुख में काटना क्यों महत्त्वपूर्ण है ? १
Why is it important to cut the garment on grain ?

५. पतलून के पीछे की क्रॉच सीवन को सामने की क्रॉच सीवन से अधिक लम्बा और वक्र काटनेके कारण दीजिए । १

Give the reasons for cutting the back crotch seam of the trouser longer
and more curved than the front crotch seam.

खण्ड ब

SECTION B

बहुत संक्षिप्त उत्तर दीजिए ।
Write very short answers.

Click Here to Download 

Courtesy: CBSE

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Fabric Study

Posted: 04 Aug 2017 01:00 AM PDT

    Class 12 papers

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme

Fabric Study

Fabric Study

कपडा अध्ययन​

FABRIC STUDY

सामान्य निर्देश :
(i) सभी खण्डों के उत्तर दीजिए ।
(ii) जहाँ सम्भव है, अपने उत्तरों को चित्रित कीजिए ।

General Instructions :
(i) Attempt all sections.
(ii) Illustrate your answers wherever possible.

खण्ड अ​​

SECTION A

सत्य है या असत्य, बताइए । सभी प्रश्न कीजिए ।
State true or false. Attempt all questions.

१. कपडे में ताने की दिशा में सबसे अधिक लचक होती है । १
In a fabric, the maximum stretch is in the direction of the warp.

२. कढाई के टाँकों को बखिया टाँके (बैक स्टिच) से आरम्भ किया जाता है । १
Embroidery stitches are started with a back stitch.

४. तैपची, फन्दा और जाली चिकनकारी में प्रयोग की जाती है । १
Taipchi, Phanda and Jali are used in Chikankari.

५. बंगाल की फोक् (लोक) कला चिथ‹डों की कला की तरह निर्देशित की जाती है । १
The folk art of Bengal is referred to as the art of rags.

खण्ड ब

SECTION B

बहुत संक्षिप्त उत्तर दीजिए ।
Write very short answers.

६. तन्तुओं का उनकी लम्बाई के आधार पर वर्गीकरण कीजिए । २
Classify fibres on the basis of their length.

७. डौबी बुनाई की दो महत्त्वपूर्ण विशेषताएँ बताइए । २
Give two important characteristics of Dobby weave.

८. निटिड कप‹डों के दो व्यापक वर्ग बताइए । २
Give two broad categories of knitted fabrics.

९. फैल्ट और फ्लैनल में अन्तर बताइए । २
Give the difference between felt and flannel.

१०. निम्नलिखित पारंपरिक वस्त्र भारत के किन राज्यों के हैं ? २
(i) पटोला
(ii) फुलकारी
(iii) कान्था
(iv) बान्धनी

                 अथवा

To which Indian States do the following traditional textiles belong ?
(i) Patola
(ii) Phulkari
(iii) Kantha
(iv) Bandhni

Click Here to Download 

Courtesy: CBSE

​CBSE 2017-18 Syllabus Class-12 :Fashion Studies

Posted: 03 Aug 2017 11:41 PM PDT

CBSE-CLASS-XII-LOGO

CBSE Class-12 Syllabus 2017-18

 

Subject: Fashion Studies

Preamble:
 
Fashion is dynamic and ever changing. It is one of the most powerful forces in our lives. It influences every facet of our lifestyle at a particular period in time e.g. the clothes we wear, the music we listen, the food we eat, where we go for holiday or the car we drive in etc. Fashion is a big business and key driver for several industries e.g. apparel, accessories, textiles, automobiles etc. The purpose of the course ‘Fashion Studies’ is to tell the students about the fundamentals of fashion design. Fashion Design as a profession includes the entire process of designing and producing fashion apparels from the fibre and yarn stage to the finished product. The course will give an overview of fashion design and elaborate on different aspects like elements of design, history of fashion, fabrics, and understanding of the body, pattern development and garment construction.
 

CLICK HERE TO DOWNLOAD

Courtesy: CBSE