Thursday, July 6, 2017

CBSE PORTAL : CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Psychology

CBSE PORTAL : CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Psychology

Link to CBSE PORTAL : CBSE, ICSE, NIOS, JEE-MAIN, AIPMT Students Community

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Psychology

Posted: 05 Jul 2017 04:34 AM PDT

 
Class 12 papers

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Psychology

CBSE Class-12 Exam 2017 :  Psychology 

मनोविज्ञान (सैद्धान्तिक)
PSYCHOLOGY (Theory)
भाग क
PART A
१. यदि किसी व्यक्ति के पास दूसरे के उत्प्रेरकों, भावनाओं और व्यवहार को समझने का कौशल
है, तो उसमें मानी जाती है १
(क) अंतर्वैयक्तिक बुद्धि
(ख) अंतरावैयक्तिक बुद्धि
(ग) भाषिक बुद्धि
(घ) सामाजिक बुद्धि
If a person has the skill of understanding the motives, feelings and behaviours of other people, he/she is said to have
(a) Interpersonal intelligence
(b) Intrapersonal intelligence
(c) Linguistic intelligence
(d) Social intelligence
 
२. किसी व्यक्ति का अपने बारे में मूल्यों का आकलन कहा जाता है __________ । १
Value judgement of a person about himself/herself is called __________
 
३. शारीरिक, भावनात्मक और मनोवैज्ञानिक परिश्रांति की अवस्था को कहा जाता है १
(क) प्रतिरोध
(ख) दबाव
(ग) प्रभावहीनता
(घ) सामना करना
 
The state of physical, emotional and psychological exhaustion is known as
(a) Resistance
(b) Stress
(c) Burnout
(d) Coping
 
४. किसी विशेष विचार अथवा विषय के बारे में सोचना छो‹डने की अयोग्यता बाध्यकारी व्यवहार है । (सत्य/असत्य) १
Compulsive behaviour is the inability to stop thinking about a particular idea or topic. (True/False)
 
५. अपर्याप्त आधारों पर बने एक असत्य विश्वास को कहा जाता है ___________ १
A false belief that is firmly held on inadequate grounds is known as __________ .
 
६. तदनुभूति का आशय है दूसरे व्यक्ति के दृष्टिकोण से वस्तुओं को समझना । (सत्य/असत्य) १
Empathy means understanding things from other person’s perspective.
(True/False)
७. वर्गों के रूप में कार्य करने वाली अन्विति योजनाओं (स्कीमाज) को कहा जाता है _________ १
Schemas that function in the form of categories are called __________ .
 
८. किसी विशिष्ट उद्देश्य से एकत्रित लोगों के समूह को कहा जाता है__________ १
Collection of people assembled for a particular purpose is called an _____ .
 
९. जीवधारियों और उनके पर्यावरण के बीच संबंधों का अध्ययन ममममममममममम है । १
__________ is the study of the relationships between living beings and their environment.
 
१०. सेवार्थी (क्लाइंट) के कथन और अनुभव को विभिन्न शब्दों का प्रयोग करते हुए समझ लेने की
परामर्शदाता की योग्यता को कहा जाता है १
(क) विसंकेतन
(ख) संप्रेषण
(ग) श्रवण
(घ) पदान्वयन
 
The ability of a counsellor to reflect on what the client says and feels using different words is known as
(a) Decoding
(b) Communication
(c) Listening
(d) Paraphrasing

Click Here to Download 

Courtesy: CBSE

 

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, History

Posted: 05 Jul 2017 04:21 AM PDT

 
Class 12 papers

CBSE Class-12 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, History

CBSE Class-12 Exam 2017 :  History (Set -1)

इतिहास
HISTORY
खण्ड क
PART A
नीचे दिए गए सभी प्रश्नों के उत्तर लिखिए : २x ३=६
Answer all the questions given below :
 
१. ६०० ई.पू. से ६०० ईसवी के दौरान वर्ण व्यवस्था के नियमों का पालन करवाने के लिए ब्राह्मणों द्वारा अपनाई गर्इं किन्हीं दो नीतियों की पहचान कीजिए । २
Identify any two strategies evolved by Brahmanas to enforce the norms of Varna Order from c. 600 BCE to 600 CE.
 
२. अमर-नायक प्रणाली किस प्रकार विजयनगर साम्राज्य की एक राजनीतिक खोज थी ? परख कीजिए । २
Examine how the amara-nayaka system was a political innovation of the Vijayanagara Empire.
 
३. ‘‘पाकिस्तान और भारत के बीच सम्बन्ध बँटवारे की विरासत से गहरे तौर पर तय होते रहे हैं ।ङ्कङ्क इसके किन्हीं दो परिणामों की व्याख्या कीजिए । २
‘‘The relationship between India and Pakistan has been profoundly shaped by the legacy of partition.’’ Explain any two consequences of it.
 
खण्ड ख
PART B
अनुभाग I
SECTION I
निम्नलिखित में से किन्हीं पाँच प्रश्नों के उत्तर लिखिए : ४x ५=२०
Answer any five of the following questions :
 
४. मोहनजोद‹डो के गृह स्थापत्य की विशिष्ट विशेषताओं का वर्णन कीजिए । ४
Describe the distinctive features of domestic architecture of Mohenjodaro.
 
५. महाभारत की भाषा और विषयवस्तु की व्याख्या कीजिए । ४
Explain the language and content of Mahabharata.
 
 

Click Here to Download Set-1

CBSE Class-12 Exam 2017 :  History (Set -2)

इतिहास
HISTORY
खण्ड क
PART A
नीचे दिए गए सभी प्रश्नों के उत्तर लिखिए : २x ३=६
Answer all the questions given below :
 
१. वर्ण व्यवस्था के अनुसार क्षत्रियों द्वारा किए गए किन्हीं दो व्यवसायों की पहचान कीजिए । २
Identify any two occupations to be performed by Kshatriyas as per Varna Order.
 
२. ‘‘पाकिस्तान और भारत के बीच सम्बन्ध बँटवारे की विरासत से गहरे तौर पर तय होते रहे हैं ।
‘‘The relationship between India and Pakistan has been profoundly shaped by the legacy of partition.’’ Explain any two consequences of it. २
 
३. राक्षसी-तांग‹डी (तालीकोटा) के युद्ध के परिणाम की परख कीजिए । २
Examine the outcome of the battle of Rakshasi-Tangadi (Talikota).
 
खण्ड ख
PART B
अनुभाग I
SECTION I
निम्नलिखित में से किन्हीं पाँच प्रश्नों के उत्तर लिखिए : ४x ५=२०
Answer any five of the following questions :
 
४. १९२० और १९३० के दशकों के दौरान की उन घटनाओं की परख कीजिए जिन्होंने देश में साम्प्रदायिक अस्मिताओं को पक्का किया । ४
Examine the events that took place during 1920s and 1930s which consolidated the communal identities in the country.
 
५. महाभारत के लेखकों और महाभारत के लेखन-काल के विषय में आप क्या जानते हैं ? स्पष्ट कीजिए । ४
What do you know about the authors and the period when Mahabharata was compiled ? Explain.

Click Here to Download Set-2

CBSE Class-12 Exam 2017 :  History (Set -3)

इतिहास
HISTORY
खण्ड क
PART A
नीचे दिए गए सभी प्रश्नों के उत्तर लिखिए : २x ३=६
Answer all the questions given below :
 
१. आरंभिक समाजों में ६०० ई.पू. से ६०० ई. तक qलग भेद क्या वास्तव में महत्त्वपूर्ण थे ? उल्लेख कीजिए । २
State whether gender differences were really important in the early societies from c. 600 BCE to 600 CE.
 
२. विजयनगर के शहरी μिकलेबंदित क्षेत्र के मध्य कृषि में प्रयुक्त भूमि को घेरने के महत्त्व की परख कीजिए । २
Examine the significance of enclosing agricultural land within the fortified area of the city of Vijayanagara.
 
३. ‘‘पाकिस्तान और भारत के बीच सम्बन्ध बँटवारे की विरासत से गहरे तौर पर तय होते रहे हैं । इसके किन्हीं दो परिणामों की व्याख्या कीजिए । २
‘‘The relationship between India and Pakistan has been profoundly shaped by the legacy of partition.’’ Explain any two consequences of it.
 
खण्ड ख
PART B
अनुभाग I
SECTION I
निम्नलिखित में से किन्हीं पाँच प्रश्नों के उत्तर लिखिए : ४x ५=२०
Answer any five of the following questions :
 
४. संविधान सभा में दलित वर्गों के संरक्षण के पक्ष में दिए गए विभिन्न तर्कों का वर्णन कीजिए । ४
Describe the different arguments made in favour of protection of depressed classes in the Constituent Assembly.
 
५. आप यह कैसे सिद्ध करेंगे कि महाभारत एक गतिशील ग्रंथ था ? स्पष्ट कीजिए । ४
Explain how you will prove that the text of Mahabharata was a dynamic one.

Click Here to Download Set-3

Courtesy: CBSE

 

CBSE Class-10 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Home Science

Posted: 05 Jul 2017 03:34 AM PDT

CBSE Class-10 Exam 2017 : All India Scheme

Question Paper, Home Science

CBSE Class-10 Exam 2017 :  Home Science

 
कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में मुद्रित पृष्ठ ८ हैं ।
  • प्रश्न-पत्र में दाहिने हाथ की ओर दिए गए कोड नम्बर को छात्र उत्तर-पुस्तिका के मुख-पृष्ठ पर लिखें ।
  • कृपया जाँच कर लें कि इस प्रश्न-पत्र में २८ प्रश्न हैं ।
  • कृपया प्रश्न का उत्तर लिखना शुरू करने से पहले, प्रश्न का क्रमांक अवश्य लिखें ।
  • इस प्रश्न-पत्र को प‹ढने के लिए १५ मिनट का समय दिया गया है । प्रश्न-पत्र का वितरण पूर्वाङ्घ में १०.१५ बजे किया जाएगा । १०.१५ बजे से १०.३० बजे तक छात्र केवल प्रश्न-पत्र को प‹ढेंगे और इस अवधि के दौरान वे उत्तर-पुस्तिका पर कोई उत्तर नहीं लिखेंगे ।
Please check that this question paper contains 8 printed pages.
  • Code number given on the right hand side of the question paper should be written on the title page of the answer-book by the candidate.
  • Please check that this question paper contains 28 questions.
  • Please write down the Serial Number of the question before attempting it.
  • 15 minute time has been allotted to read this question paper. The question paper will be distributed at 10.15 a.m. From 10.15 a.m. to 10.30 a.m., the students will read the question paper only and will not write any answer on the answer-book during this period.
 
संकलित परीक्षा -  II
SUMMATIVE ASSESSMENT – II
गृह विज्ञान
HOME SCIENCE
 

Click Here to Download 

Courtesy: CBSE

CBSE Class-10 Exam 2017 : All India Scheme Question Paper, Commerce

Posted: 05 Jul 2017 03:18 AM PDT

CBSE Class-10 Exam 2017 : All India Scheme

Question Paper, Commerce

CBSE Class-10 Exam 2017 :  Commerce

संकलित परीक्षा - II
SUMMATIVE ASSESSMENT – II
वाणिज्य
COMMERCE
(1) वाणिज्य के तत्त्व निर्धारित समय : ३ घण्टे अधिकतम अंक : ९०
Elements of Business Time allowed : 3 hours Maximum Marks : 90
(2) बहीखाता तथा लेखांकन के तत्त्व निर्धारित समय : ३ घण्टे अधिकतम अंक : ९०
Elements of Book-Keeping and Accountancy Time allowed : 3 hours Maximum Marks : 90
(3) ई-प्रकाशन एवं ई-कार्यालय निर्धारित समय : २ घण्टे अधिकतम अंक : ३०
e-Publishing and e-Office Time allowed : 2 hours Maximum Marks : 30
 
१. निम्नलिखित में से कोई एक विषय लिया जा सकता है :
(1) वाणिज्य के तत्त्व
(2) बहीखाता तथा लेखांकन के तत्त्व
(3) ई-प्रकाशन एवं ई-कार्यालय
Note :
1. Any one of the following areas can be offered :
(i) Elements of Business
(ii) Elements of Book-Keeping and Accountancy
(iii) e-Publishing and e-Office
 
 
 

Click Here to Download

Courtesy: CBSE

CBSE Class-10 Exam 2017 : Marking Scheme, Sanskrit

Posted: 05 Jul 2017 01:28 AM PDT

CBSE Class-10 Exam 2017 : Marking Scheme

Question Paper Sanskrit

 

CBSE Class-10 Exam 2017 :  Sanskrit (Delhi)

Click Here to Download 

CBSE Class-10 Exam 2017 :  Sanskrit (Outside)

Click Here to Download 

Courtesy: CBSE

​CBSE 2017-18 Syllabus Class-10 : ENGLISH - LANGUAGE AND LITERATURE

Posted: 05 Jul 2017 12:05 AM PDT

CBSE-CLASS-X-LOGO

CBSE Class-10 Syllabus 2017-18

 

Subject: ENGLISH - LANGUAGE AND LITERATURE

Background:
 
Traditionally, language-learning materials beyond the initial stages have been sourced from literature: prose, fiction and poetry. While there is a trend for inclusion of a wider range of contemporary and authentic texts, accessible and culturally appropriate pieces of literature should play a pivotal role at the secondary stage of education. The English class should not be seen as a place merely to read poems and stories in, but an area of activities to develop the learner’s imagination as a major aim of language study, and to equip the learner with communicative skills to perform various language functions through speech and writing.
 
Objectives:
 
The general objectives at this stage are:
• to build greater confidence and proficiency in oral and written communication
• to develop the ability and knowledge required in order to engage in independent reflection and inquiry
• to use appropriate English to communicate in various social settings
• equip learners with essential language skills to question and to articulate their point of view
• to build competence in the different registers of English
• to develop sensitivity to, and appreciation of, other varieties of English, like Indian English, and the culture they reflect
• to enable the learner to access knowledge and information through reference skills (consulting a dictionary / thesaurus, library, internet, etc.)
• to develop curiosity and creativity through extensive reading
• to facilitate self-learning to enable them to become independent learners
• to review, organise and edit their own work and work done by peers At the end of this stage, learners will be able to do the following:
• give a brief oral description of events / incidents of topical interest
• retell the contents of authentic audio texts (weather reports, public announcements, simple advertisements, short interviews, etc.)
• participate in conversations, discussions, etc., on topics of mutual interest in non-classroom situations
• narrate the story depicted pictorially or in any other non-verbal mode

CLICK HERE TO DOWNLOAD

Courtesy: CBSE