Wednesday, December 16, 2020

CBSE PORTAL : “(Download) CBSE Class-10 Sample Paper And Marking Scheme 2017-18 : (Gurung)” plus 9 more

CBSE PORTAL : “(Download) CBSE Class-10 Sample Paper And Marking Scheme 2017-18 : (Gurung)” plus 9 more


(Download) CBSE Class-10 Sample Paper And Marking Scheme 2017-18 : (Gurung)

Posted: 16 Dec 2020 03:40 AM PST

(Download) CBSE Class-10 Sample Paper And Marking Scheme 2017-18 : (Japanese)

Posted: 16 Dec 2020 03:39 AM PST

(Download) CBSE Class-12 Sample Paper And Marking Scheme 2017-18 : Hindi Aichhik

Posted: 16 Dec 2020 03:37 AM PST

(Download) CBSE Class-12 Sample Paper And Marking Scheme 2017-18 : Hindi Adhaar

Posted: 16 Dec 2020 03:36 AM PST

(Download) CBSE Class-12 Sample Paper And Marking Scheme 2017-18 : Hindi Adhaar

प्रतिदर्श प्रश्न पत्र
परीक्षा - 2017-18
हिन्दी- ‘आधार’
कक्षा बारिवी

समय 3 घंटे

अधिकतम अंकः 100

1 निम्नलिखित गदयांष को पढ़कर पूछे गए प्रश्नों के उत्तर लिखिए
अरस्तू के अनुसार त्रासदी के छह आवश्यक तत्व हैं: कथानक, चररत्र, ववचार, संभाषण, संगीत और दृश्यता। इनमें से पहले तीन तत्वों को कलाकृतत के आंतररक तत्वों के रूप में ललया जा सकता है और शेष तीन तत्वों को उसके बाहरी तीन तत्वों के रूप में। यह कहने की आवश्यकता नहीं कक बाहरी तत्वों की अपेक्षा आंतररक तत्वों का महत्व कहीं ज्यादा हुआ करता है। इन आंतररक तत्वों में भी सबसे पहले क्रम पर अरस्तु ने कथानक को रखा है। ध्यान देने की बात है कक अरस्तु ने कहानी की अपेक्षा कथानक शब्द का प्रयोग ककया है। प्रायः हम कहानी और कथानक इन दोनों शब्दों को एक ही अथथ में इस्तेमाल करने के आदी है, लेककन देखा जाए तो उन दोनों में बहुत अंतर है। कहानी का ककसी कृतत की संपूणथता से संबंि है जबकक कथानक का संबंि उस संपूणथ कहानी में से ललए गए ककसी प्रसंग ववशेष से हुआ करता है। यदद इसी बात को लेकर यूनानी नाटकों का उदाहरण ददया जाए तो राजा ईडिपस की तीन चौथाई कहानी नाटक आरंभ होने से पहले ही घदटत हो चुकी है। नाटककार ने मात्र राजा ईडिपस द्वारा सत्य का पता लगाने से सम्बद्ि घटनाओं को अपने नाटक का आिार बनाया है। स्पष्ट है कक उसने एक संपूणथ रचना में से प्रसंग ववशेष का चयन ककया । अरस्तू का मानना है कक कथानक ही सबसे मुख्य तत्व है जजस पर बाकी सारे तत्व आधित रहते हैं। दूसरे शब्दों में कहें तो कथानक नाटक के शरीर की तरह है जजसमें बाकी सारे अंग जुिे रहते है। यहााँ हम याद कर सकते हैं कक भारत ने भी नाटक के शब्दों को उसके शरीर की संज्ञा दी है। इसमें कोई संदेह नहीं कक ककसी भी नाटक की समीक्षा अथवा आलोचना के ललए कथानक ही उस पहली कडी का काम करता है जजसके माध्यम से हम उसके दूसरे तत्वों तक पहुाँचते हैं।

(क) कलाकृतत के आंतररक तत्व से आप क्या समझते हैं ? 2
(ख) बाहरी तत्वों की अपेक्षा आंतररक तत्वों का महत्व ज्यादा होता है – कैसे ? 2
(ग) कथानक से आप क्या समझते हैं? 2
(घ) कहानी और कथानक के अंतर को स्पष्ट कीजजए। 2
(ड) नाटक के शब्दों को ‘नाटक का शरीर’ क्यों कहा गया है? 2

(च) नाटक के ललए कथानक को आप ककतना महत्वपूणथ मानते हैं? 2
(छ) त्रासदी के तत्वों में चररत्र और ववचार संभाषण में क्या अंतर है? 2
(ज) गद्यांश का उधचत शीषथक ललखखए। 1

2 तनम्नललखखत कावयांश को पढ़कर पूछे गए प्रश्नों के उत्तर ललखखएः
हमारी सोच के दायरे में
हमारे ररश्तों के बेशकीमती नगीने हैं
मैं इसे छू लेना चाहती हूाँ
चलना चाहती हूाँ साथ-साथ
तुम्हारी परछाई की तरह
हमारे फूल-तुम्हारे नक्शे
तुम उलझे हुए आदमी हो
तुम सुलझा नहीं सके समय की लट को
तुमने नहीं सीखा खुलशयों से खेलना
तुम्हे नहीं आता सीिे-सरल सवालों के जवाब देना
तुमने तो यह भी नहीं समझा
कक िूबते हुए आदमी को ततनके का सहारा होता है
तुमने नहीं सीखा समंदर में उतरना
झंझावत भंवर कंु ि से नाव को बचाना
सीखा है बंद सात कोठरी के भीतर
चीखों को बंद करना
तुमने सीखा है अंकुश के बालों से सीने छलनी करना
सीख ललया गमथ कोलतार जैसे परमादेशों को देह पर कैसे दागा जाता
तुमने अपनी तनजी संस्कृ तत के हवन कंु ि में
जजंदा लोगों की आहुततयााँ दी हैं.......
पर वतथमान को यह पसंद नहीं
उगते हुए पौिे
तुम्हारे साए के पीछे-पीछे चल रहे हैं
वह ददन दूर नहीं
जब हमारी फुलवारी के फूल
तुम्हारे बनाए नक्शों को रौंदेंगे......1X5=5

(क) ररश्ते की तुलना नगीने से क्यों की गई है? 1
(ख) मनुष्य समय की लट को क्यों नहीं सुलझा पाता? 1


Click Here To Download Full Sample Paper

Click Here To Download Full Marking Scheme

CBSE (Class XII) Previous Year Papers Printed Books

<<Go Back To Main Page 

(Papers) National Eligibility cum Entrance Test (NEET-UG) : 2020 (English)

Posted: 16 Dec 2020 02:16 AM PST



(Papers) National Eligibility cum Entrance Test (NEET-UG) : 2020 (English)



1. Which of the following is not an attribute of a population ?

(1) Sex ratio
(2) Natality
(3) Mortality
(4) Species interaction

2. The process of growth is maximum during :

(1) Log phase
(2) Lag phase
(3) Senescence
(4) Dormancy

3. The roots that originate from the base of the stem are :

(1) Fibrous roots
(2) Primary roots
(3) Prop roots
(4) Lateral roots

4. Match the following diseases with the causative organism and select the correct option.

Column - I          Column - II
(a) Typhoid        (i) Wuchereria
(b) Pneumonia  (ii) Plasmodium
(c) Filariasis      (iii) Salmonella
(d) Malaria        (iv) Haemophilus
     (a) (b) (c) (d)
(1) (i) (iii) (ii) (iv)
(2) (iii) (iv) (i) (ii)
(3) (ii) (i) (iii) (iv)
(4) (iv) (i) (ii) (iii)

5. In which of the following techniques, the embryos are transferred to assist those females who cannot conceive ?

(1) ZIFT and IUT
(2) GIFT and ZIFT
(3) ICSI and ZIFT
(4) GIFT and ICSI

6. Identify the wrong statement with reference to the gene ‘I’ that controls ABO blood groups.

(1) The gene (I) has three alleles.
(2) A person will have only two of the three alleles.
(3) When IA and IB are present together, they express same type of sugar.
(4) Allele ‘i’ does not produce any sugar.

7. Choose the correct pair from the following :

(1) Ligases - Join the two DNA molecules
(2) Polymerases - Break the DNA into fragments
(3) Nucleases - Separate the two strands of DNA
(4) Exonucleases - Make cuts at specific positions within DNA

8. Select the correct match.

(1) Haemophilia - Y linked
(2) Phenylketonuria - Autosomal dominant trait
(3) Sickle cell anaemia - Autosomal recessive trait,chromosome-11
(4) Thalassemia - X linked 

9. Match the following columns and select the correct option.

Column - I                    Column - II

(a) Gregarious, polyphagous    (i) Asterias pest
(b) Adult with radial          (ii) Scorpion symmetry and larva with bilateral symmetry
(c) Book lungs                 (iii) Ctenoplana
(d) Bioluminescence            (iv) Locusta
    (a)  (b)  (c)   (d)
(1) (i) (iii) (ii) (iv)
(2) (iv) (i) (ii) (iii)
(3) (iii) (ii) (i) (iv)
(4) (ii) (i) (iii) (iv)

10. The infectious stage of Plasmodium that enters the human body is :

(1) Trophozoites
(2) Sporozoites
(3) Female gametocytes
(4) Male gametocytes

Click Here to Download Full Paper

<< Go Back to Main Page

(Papers) Central Teacher Eligibility Test (CTET) : TIBETAN

Posted: 15 Dec 2020 11:13 PM PST



(Papers) Central Teacher Eligibility Test (CTET) : TIBETAN



DECEMBER 2019 :

July 2019 :

DECEMBER 2018 :

Courstey : CTET

(Papers) Central Teacher Eligibility Test (CTET) : TELUGU

Posted: 15 Dec 2020 10:25 PM PST



(Papers) Central Teacher Eligibility Test (CTET) : TELUGU



DECEMBER 2019 :

July 2019 :

DECEMBER 2018 :

Courstey : CTET

(Papers) Central Teacher Eligibility Test (CTET) : TAMIL

Posted: 15 Dec 2020 10:17 PM PST



(Papers) Central Teacher Eligibility Test (CTET) : TAMIL



DECEMBER 2019 :

July 2019 :

DECEMBER 2018 :

Courstey : CTET

(Papers) Central Teacher Eligibility Test (CTET) : SANSKRIT

Posted: 15 Dec 2020 05:45 AM PST



(Papers) Central Teacher Eligibility Test (CTET) : SANSKRIT



DECEMBER 2019 :

July 2019 :

DECEMBER 2018 :

Courstey : CTET

(Download) CBSE Class-12 Sample Paper And Marking Scheme 2017-18 : Heritage Craft

Posted: 15 Dec 2020 05:07 AM PST

(Download) CBSE Class-12 Sample Paper And Marking Scheme 2017-18 : Heritage Craft

Heritage Crafts (Code No- 070)
Sample Question Paper 2017-18
Class – XII

General Instructions:

  • The question paper consists of three sections A, B and C.
  • All sections are compulsory.
  • Separate instructions are given with each section and question wherever necessary. Read these instructions carefully and follow them.

Section –A

Answer the following- (1x5 = 5 marks)
1. Define Khadi.
2. Name two famous craft museums in India.
3. Who are Kumbkaar?
4. Name two famous personalities who played key role in development of traditional craft.
5. Name the state famous for Brocade Jamadani.

Answer the following in not more than 80-100 words each. (3x4 = 12 marks)
6. Explain the idea of Gandhiji’s self sufficient village. Do you think its possible to realize this idea in India today? Support your argument with examples.
7. How the valley of Kashmir economy flourished during 1600 to 1860?
8. How the craft person solves the problem of society while designing craft production.
9. What are the reasons the traditional crafts persons had to switch over from traditional raw materials to her materials?

Answer the following in not more than 100-120 words each. (5x3 = 15 marks)
10. Colonialism transformed India from craft producer to a supplier of raw material. Write a short description of this change.
11. Presentation packaging and small information about each product will boost the sale in the market. Justify youranswer.
12. How to craft museums widen the awareness of craft and tradition skills for the general public. What changes would you like to make it more popular.
OR
Explain the idea of Gandhiji’s self sufficient village. Do you think its possible to realize this idea in India today? Support your arguments with examples.

Answer the following in not more than 150-200 words. (8x1 = 8 marks)
13. To attract tourist for Indian, craft what measure one will key in mind while producing products?
OR
Contribution of Smt. Kamla Devi Chattopadhay in the revival of Handicraft and Handloom of India.

Section – B

Describe each of the following in not more than 300 words. (10x2 = 20 marks)
14. Develop your own strategy for the survival ofa craft of your locality in the age of globalization.
OR
Describe how you would set up a museum corner for your school utilizing local crafts and strategy to attract public.

15. Based on the study of a craft communitynear your neighbourhood and document their access to education, health, resources and facilities of material. How lack of mentioned above is affecting their production of craft. What are the measures you suggest to improve their condition.
OR
Why are design and technical development is so important for the survival of the craft sector.


Click Here To Download Full Sample Paper

Click Here To Download Full Marking Scheme

CBSE (Class XII) Previous Year Papers Printed Books

<<Go Back To Main Page